Populära inlägg

måndag 31 januari 2011

Recensioner i Norge och bokkafé i Umeå

Jag lovade att summera mottagandet av Kroppens geni. Egentligen är det väl för tidigt, men nu har det i alla fall kommit ett par recensioner i Norge, så litet mer vet vi. Adresseavisen skrev först och mycket uppskattande. Aftenposten skrev igår, söndag, om boken under rubriken "En gave til Norge" (inte på nätet). Det var ett stort uppslag i kulturdelen med en bild av en forcerande Petter Northug. Boken blev mycket väl mottagen -- "Kanskje noe av det beste som er skrevet om langrenn." Jag tycker också att skribenten, Jan-Erik Ebbestad Hansen -- som är professor i idéhistoria och skrivit om bland annat kristen mystik och kön och androgynitet -- fångade flera av bokens centrala teman. Hans bakgrund i en värld av kristen mystik, kroppsligt gränsöverskridande och norröna myter tror jag är ganska precis den rätta för att se några av bokens dimensioner.

I Sverige dyker det ständigt upp nya recensioner och även kolumnister och krönikörer tar till pennan. Flera skribenter framhåller egna erfarenheter från skidspåren. Det gläder mig verkligen. Likaså de många brev och mail som inflyter med allehanda hågkomster som väcks till liv. Inte kunde jag ana att det under locket levde så många aldrig utbrustna skidåkningsberättelser i folksjälens djup.

På onsdag åker jag till Umeå för att framträda på bibliotek och på det utmärkta bokkaféet Pilgatan. Jag bodde i grannkvarteret en gång, i ett stort laxrosa trähus från före branden 1888. På Pilgatan har jag för övrigt en stol med mitt namn, som författare med anknytning till Västerbotten får donera till kaféet. Jag är mycket stolt över denna stol och över att på detta sätt göra det möjligt för någon, för mig okänd, att i varje ögonblick kunna sitta på detta gemytliga bokkafé och läsa och samtala och umgås. Det är för övrigt inte långt från Pilgatan till Gammlia och skidspåren, som ligger mitt i Umeå, en oskattbar tillgång, Umeås verkligt smarta drag i sin stadsplanering, att lämna hela Stadsldien mitt i stan, som ett superstort fritidsområde. Det kommer bara att bli mer och mer värt ju längre tiden går.

Genvägar till ett flertal recensioner finns på: http://www.weylerforlag.se/Kroppens_geni.htm och på
http://www.svb.se/bokrecensioner/kroppens-geni-marit-petter-och-skid%C3%A5kning-som-lidelse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar