Populära inlägg

torsdag 6 januari 2011

Träningsbilder från Sjusjöen

Jag fortsätter att visa några glimtar från bokarbetet. De här bilderna togs i juni 2010 vid en träningssamling med norska damlandslaget, "kvinner elite", i Sjusjöen utanför Lillehammer. Under en cykeltur bland fäbodvallarna tog vi en paus. Kristin Störmer Steira och jag pustar och dricker. I bakgrunden skymtar Therese Johaug i blå hjälm och Marit Björgen i vit. Det som inte syns på bilden var den allt genomträngande doften av får... Det var en himmelsk dag, en av de märkvärdigaste jag upplevt på många år. Jag blev djupt berörd av den gemenskap och glädje jag upplevde under träningen och har funderat mycket på varför. Först och främst var det väl att alla var så trevliga och sympatiska. Men det var också något mer, något med ett samspel som jag tror finns mellan kroppen och "det sociala" och som jag försöker förstå mig på i boken.




Efter nästan fyra timmars cykling (och en dusch) var jag nog en smula euforisk vid lunchbordet. Om jag minns rätt var det Maiken Falla som höll i kameran. Själv kunde jag åka hem och fira en svensk midsommar och ta hand om träningsvärken efter dagarna i Sjusjöen, men tjejerna i landslaget tog bara några timmars vila innan de stack ut igen på nya träningsturer och fortsatte med det ytterligare dagar. Min respekt för träningen som arbete, man kunde nästan säga som arbetsplats, växte enormt under dessa samlingar. Och det jag beundrade mest var förmågan att kombinera hård, målmedveten ansträngning med social fantasi, samtal och gott humör. Jag började också inse mer och mer att det sociala har stor betydelse för resultatet och att träningens uppläggning -- och ett stimulerande landskap -- bidrar till att göra det möjligt. Bra mat är också viktigt, och som ni ser unnar jag mig en stor våffla som efterrätt till lunch!

Idag, trettondagen, har det snöat igen i Mälardalen. Tjock härlig snö. Kan det bli för mycket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar