Populära inlägg

måndag 17 januari 2011

Idrottsgalan -- full pott för skidorna

Ingen skiddag precis. Fem grader varmt. Satt inne och jobbade hela dagen, läste texter om hur man föreställde sig det naturvetenskapliga experimentet på 1600-talet. Men när jag gick ner på ABF på kvällen för att lyssna på ett panelsamtal dröjde det inte många sekunder förrän människor ville prata med mig om min skidbok. Jag får väl ha det här som en del av min identitet under vintern. En hel del recensioner finns på :
http://www.svb.se/bokrecensioner/kroppens-geni-marit-petter-och-skid%C3%A5kning-som-lidelse
Jag blev själv mycket förtjust i Arbetarbladets lekfulla, http://arbetarbladet.se/kultur/recensioner/litteratur/1.2653421-tankens-perfekta-glid.

Skidåkarna tog storslam i Idrottsgalan. Charlotte Kalla blev Årets kvinnliga idrottare, Marcus Hellner den manliga motsvarigheten.

Det är översvämningar i Skåne och Småland. Nyss var det snö och då var det fel det också. Jag föredrar snön. I alla fall i januari.

På onsdag blir det nytt skidfotoreportage, denna gång i en svensk tidning. Dagens Naeringsliv verkar inte ha lagt ut saken med mig i lördagstidningen, men jag kan berätta att intervjun skedde på Ullevålsaeter (jag har förmodligen skrivit det redan, börjar bli trött). Varför har vi inte lika mycket trevliga fik och värmestugor vid de svenska skidspåren? För att vi åker för litet. för sällan, är för få som åker. Vilket i sin tur har en hel del att göra med kombinationen av snötillgång, terräng och befolkningens lokalisering. Norge är ett land på höjden, därför finns det snö även där folk bor. I Oslo till exempel.

1 kommentar:

  1. Fantastiskt bra TV-intervju idag på morgonen. Kusligt lik; är också -56a, KTH, fd nästan elit nu ålderselit, träning med "djup". Kanske den lilla världen, utgående från ens egen kropp, börjar få mer plats igen?

    SvaraRadera