Populära inlägg

tisdag 25 januari 2011

Detaljer -- Öyre Slind och Che Guevara

Djävulen sitter i detaljerna, sägs det. Men detaljer är också överlägset intressanta, om man ger dem all uppmärksamhet. Till exempel i ett korrektur för norska tidskriften Samtiden, där jag har en artikel i VM-numret soim kommer om några veckor. Jag och korrekturläsaren diskuterade olika upplagor av Gjermund Eggens bok 3 x gull (1966 respektive 1977). Det visade sig att upplagan från 1977 givits ut identisk med den 1966 fast utan att alls omnämna den tidigare. Ganska ovanligt och just för denna text viktigt. LIkaledes fördjupade vi oss i benämningar av Holmenkollbanen under 1973-1974 för att vi skulle få en alldeles korrekt beskrivning av en berömd bild på kung Olav tagen då han sitter på just denna Holmenkollbane med betald biljett (och inte på trikken eller T-banen, som då inte var sammanfogad till ett enhetligt nät...) en bilfri söndag under oljekrisen. Vi grävde också ned oss i Billan Westins karriär och året för hennes äktenskap med Erik Östlund (det var 1993). Och så snart man fastnat för (i, på) en detalj, får man i regel syn på en annan strax intill och så kan man hålla på och ägna sig åt detaljer vilket ofta är något helt annat än att bilda sig ett sammanhang. Men utan detaljer inget sammanhang alls, och utan sammanhang mindre chans att bli intresserad av detaljer.

Jag har efterlyst systrar i skidåkningen. Jag gör det i min bok, där jag ständigt hittar brödraskaror som åker längd, särskilt i Norge, och jag gör det här op bloggen ibland. Men nu vill jag apropå det instundande junior- och U 23-VM i Otepää nämna systrarna Öyre Slind från Oppdal i Tröndelag. Astrid 22 går i Otepää, liksom Kari 19. Den tredje systern heter Silje. Systrarna har den egenheten att de alltid, oavsett temperatur, går skidtävlingar med uppkavlade ärmar på tävlingsdräkten. Det ser egendomligt ut vid låga temperaturer. Även Kowalczyk gör ibland något liknande. Mieto hade sällan handskar på sig. När jag var liten minns jag att jag såg en del elever på yrkesskolan spela ishockey i T-shirt på utomhusbana. En kille kommer jag särskilt ihåg, han var från Doroteafjällen någonstans och hade en svart T-shirt med Che Guevara på framsidan. Jag såg honom spela under rinkens starka elektriska lampor. Men jag kan minnas fel. Han kan ha varit från någon annanstans, kanske det inte var Che på tröjan, kanske var det inte ens en T-tröja, eller ens en hockeyrink? Nya detaljer, men dessa behöver inte kollas. Jag tycker om bilden, hur den än har uppkommit. Den säger något om en tid och en plats. Själva kombinationen: Che och Åsele i den mörka vinterkvällen, kanske 1970. Idag skulle jag förmodligen ha drömt om jag såg den bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar