Populära inlägg

fredag 28 januari 2011

Aftenposten -- chatt och laviner

Här i München ligger snön. Hela dagen har jag lyssnat på presentationer om "snö och is". Jag har bland annat lärt mig att lavinforskningen har rötter ned i 1700-talet och att det i Schweiz var en helig patriotisk handling att utveckla kunskapen om snö och laviner. Det första forskningslaboratoriet för detta skapades i Davos på 1930-talet. Den ledande forskaren fick inte vara med i expertgruppen, trots att han var verksam i Davos -- han var tysk, inte schweizare. Jag lärde mig att permafrost började som ett ryskt begrepp på 1920-talet. Jag såg bilder av forskning om snö och is från Grönland, Alaska, Antarktis. Jag såg snö från morgonen till kvällen.

På lunchrasten chattade jag med Aftenpostens läsare, http://www.aftenposten.no/nettprat/article4009489.ece. Jag fick bra och relevanta frågor, tycker jag. Svåra också -- hur skall det gå för Norge i VM? Ja, säg det. Bra, gissar jag, man blir bästa nation. Men det är trots allt bara en gissning...

NM fortsatte med sprint. Och fortsatt utan Northug som är förkyld. Och utan Hattestad (så långt jag kunde se i resultatlistorna). Erik Brandsdal vann. Och Björgen bland damerna, före stjärnskottet Maiken Caspersen Falla. Inget oväntat någonstans.

VM närmar sig. Temperaturen stiger. Det är nu klart att jag skall framträda i Forfatternes Hus i Oslo den 24 februari kl 20.30 och diskutera om längdåkningen har en själ -- och i så fall, är den borta? Min samtalspartner blir Gudmund Skjeldal, f.d. norsk landslagsåkare, nu historiker och författare, bland annat till en fin bok om sin bror Kristen Skjeldal, Den siste langrennaren (2005), för övrigt en av de böcker som ledde mig in på spåret att själv skriva en langrennsbok. Jag läste den när jag bodde i Oslo 2006 och åkte skidor i Nordmarka var och varannan dag. Det går att skriva intressant om skidor, minns jag att jag tänkte. Skall bli kul att träffa Gudmund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar