Populära inlägg

lördag 22 januari 2011

Rönning & Richardsson

Få saker kan glädja mig mer än att Eldar Rönning tar en ny World Cup-seger; de kommer inte busofta, men de kommer! Han är en verkligt fin åkare och en som också står för den klassiska skidåkningen, en elegant diagonal och en mjuk fin rytm. Jag är verkligen ingen utpräglad femmilsnostalgiker (snarare en allätare som vill ha det bästa av två världar) och jag har hur mycket positivt som helst att säga om skidåkningens förnyare i skate och masstarter. Men att uppleva klassisk elegans är också en fröjd. Daniel Richardsson tillhör samma grupp och det är gott och väl att åkare med denna stil också skall ha lopp med individuell start där de kan göra sig gällande.

Vad ska man säga om Marit Björgen? Man bara kapitulerar, som vanligt. För övrigt i likhet med hennes konkurrenter. Jag kunde inte se något av loppen eftersom jag var ute på Bommersvik och föreläste men får väl titta på svt play.

Anders Blomquist på SVT säger till Expressen att Björgen kan vinna allt i Oslo. Förvisso, men erfarenheten visar att det sällan blir så i längdskidåkning. Har det någonsin hänt? Hon skulle i alla händelser då bli mer historisk än hon redan är. Av ren vördnad för den historiska statistiken kanske man skall räkna med att något kan gå litet snett även för denna nästan överjordiska fantom och jag har redan gjort mitt val när jag tippade alla distansloppen här på bloggen vid jultid. Och jag tänker inte ändra mig nu, då är det ingen sport. Gå gärna dit och titta och skicka mig era egna tips så kan vi tävla! (Jag har också hittat på ett enkelt men jag tror rättvist poängsystem...)

Temperaturen stiger inför VM: Det blir förresten allt mer klart att jag kommer att vara med i Oslo. Jag är ackrediterad och gläder mig åt att kunna rapportera därifrån. Återkommer med mer detaljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar