Populära inlägg

måndag 24 januari 2011

Är skid-SM intressant längre?

Nationella mästerskap stundar. Det var stort förr i världen, ett SM-guld räknades verkligen, man läste om SM i tidningarna, Sportspegeln hade stora reportage. Ännu viktigare var de nog före TV:ns tid. Mora-Nisse hade 37 SM-guld vill jag minnas, de flesta i lag och stafett. Hur är det nu? Hur värderas ett SM-guld?  I år går svenskarna går i Sundsvall. Jag undrar hur många som ställer upp. När jag åkte SM just i Sundsvall 1977 var det över hundra startande i herrloppen. Får man ihop lika många nu? Jag har misstanken att skidloppen krympt. Orienteringstävlingarna har i alla fall gjort det. Sporter har sina konjunkturer.

I Norge meddelar Petter Northug att han går tre distanser i Steinkjer, i samma terräng där han tillbringade tre gymnasieår under Audun Kolstad som tränare. Det blir hemmabana om något, närmare Framverran kan man inte komma. Om man nu inte räknar Meråker, där han också bor. Där gick NM 2007, han vann 15 kilometer. Vi talade om det när vi sprang förbi skidstadion i Meråker i somras. Han sade att det hade varit en fin tävling. Sedan blir det höjdträning.

Jag gillar de två snabba tjugoåringarna, Maiken Caspersen Falla och Hanna Brodin. Båda på pallen i sprint i Otepää. Orädda, rakt på. Härligt att se.

Idag har det slaskat igen, men jag har inte hunnit skida alls. Skrivit för ett dokument i European Science Foundation och EU om "framtidens humaniora". Kunde inte få in skidor där.

2 kommentarer:

  1. Kropp och själ idag om skidåkning. Speciellt intressant var inslaget om kyla med Jan Ottosson och läkaren Klas östberg. Ottosson svarar även på läsarfrågor. T ex en fråga om Kuzminsickeln.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=4309604

    SvaraRadera
  2. Trevlig blogg du har. Jag såg dig i SVT-soffan och läste recensionen av din bok i DN. Mycket intressant och helt nytt synsätt på skidåkningen. Jag har själv tävlat på elitnivå och känner verkligen igen mig i det du pratar om, särskilt det om hur träningsdagboken väcker detaljerade minnen till liv. Jag som trodde jag var ensam om det...

    SvaraRadera