Populära inlägg

måndag 3 januari 2011

Ska vi ha spåravgifter? Plus mer träningsbilder!

Idag (3 januari) skriver stockholmspolitikern Birgitta Rydberg (FP) på DN Debatt om spåravgifter, http://www.dn.se/debatt/skidsparsavgifter-hotar-allemansratten-och-halsan. Hon frågar om inte det finns en risk för folkhälsan om man börjar ta ut avgifter för skidåkning. Hon befarar att allemansrätten urholkas. Jag delar hennes oro. Vi bör så långt möjligt slå vakt om möjligheterna till ett fritt, frivilligt och medborgerligt baserat friluftsliv. Men hon borde ha tillagt att detta kräver att vi också behöver frivilligt och ideellt arbete med att hålla spår och banor öppna. Frågan är förstås inte enkel, infrastruktur kostar. Men värdet av lagstadgad frihet att röra sig i markerna är så stort att det bör få överskrida andra hänsyn. Och det finns många former att ta betalt utan att kräva det för dem som motionerar -- vilket forskning visar är det entydigt bästa för folkhälsan och för att hålla hälsovårdens kostnader nere. Spåravgifter är ur detta perspektiv ännu dummare än förslaget från en centerpartist i Uppsala att beskatta överviktiga (!). Medger lagstiftaren avgifter för åkning i skidspår i fri natur är det som om man tillåter beskattning av dem som vill gå ner i vikt...

Jag har lovat fler träningsbilder från arbetet med Kroppens geni. Bilden nedanför togs efter en träning med norska herrlandslaget i Meråker i början av augusti. Jag ler visserligen och har det rätt bra med min proteindricka i näven men bara en halvtimme tidigare hade jag varit komplett utmattad och tömd på alla reserver efter timmar av myrlöpning. Att skildra träning och vad den gör med kroppen och medvetandet och även med den sociala gemenskapen tillhör det som jag tycker varit mest överraskande i bokarbetet. Även elitåkare som tränar två gånger varje dag njuter uppenbarligen av att ha genomfört sin "ökt", från vänster: Kristian Tettli Rennemo, Martin Johnsrud Sundby, jag (som dock inte tillhör gruppen elitåkare...), Petter Northug, sittande Eldar Rönning. Av dessa kommer Kristian, Petter och Eldar alla från en triangel på några få mil kring Trondheimsfjorden, Martin kommer från Oslo-klubben Fossum. Längst till höger en skymt av gamle teknikräven Steinar Mundal från Drammen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar