Populära inlägg

lördag 25 december 2010

Intervallträning, än en gång

Idag var det bara 14 minus, så jag kunde äntligen ta några rundor i spåret. I stort sett samma spår där Odd Martinsen och Johs Harviken gick ett showrenn 1974. De flöt som i en supraledare uppför den branta långbacken, minns jag. Själv åkte jag i juniorklassen. Det är Ulf Mattsson och Tore Nilsson som kör upp spåren, ett viktigt frivilligarbete i ett litet samhälle där kommunens resurser måste läggas på skolan och de äldre.
På den utmärkta langrenn.com läser jag att de norska träningsdebatterna går vidare. Hur hårt skall man köra intervallerna, är frågan. Räcker tröskelträning i zon 3? Bör man upp på 4 eller 5? Hur ofta? http://www.langrenn.com/-terskeltrening-viktigst.4865036-1743.html
Åsikter böljar. Känslor svallar. Så brukar det vara i frågor där säker kunskap är svår att nå. I Kroppens geni försöker jag tolka träningsdebatterna i ett större träningshistoriskt perspektiv. Jag tycker att man kan se gamla mönster som återkommer med lätta variationer och att det varit så i årtionden, men också med gradvisa förskjutningar som ofta kommer från ny forskning. En annan iakttagelse är att detta är en stor upptagenhet i Norge, där det också verkar finnas en särskild ”langrennsfilosofi”, låt vara omstridd. I Sverige debatteras träningsmetoderna inte alls lika intensivt, och en svensk gemensam ”filosofi” har jag inte lyckats finna. Men berätta gärna om ni känner till någon.
Igår tippade jag jaktstarterna och damernas 10 km klassiskt i Oslo-VM 2011 och presenterade även mitt egenhändigt skapade poängsystem för jämförelser. Idag tippar jag herrarnas 15 km klassiskt:   
  1. Cologna, 2. Legkov, 3. Gaillard,  4. Northug, 5. Bauer, 6. Rönning
Svårtippat här också. Man kunde förordat Martin Johnsrud Sundby framför Eldar Rönning. Och skall Bauer hålla den här säsongen? Gaillard är en ren chansning, på intuition, ungefär som när man satsar på nummer vid rouletten. Är Northug i form skall han vara bland de sex, kanske på pallen, men herregud, han blir väl fyra någon gång han också… Daniel Rickardsson hade det varit frestande att ta med, eller Johan Ohlsson, men jag tror helt enkelt inte att de fixar det -- men hoppas att jag har fel, någon av de två förtjänar en VM-medalj. Troligen kan man tippa bättre efter Tour de Ski, men just därför gör jag det nu. Jag hade Jauhojärvi på jaktstarten, men kanske hade han passat bättre här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar