Populära inlägg

fredag 31 december 2010

Tour de Ski -- Kowalczyk övertygar, Petuchov överraskar

Det som förvånade mig i dagens TdS-prolog för damerna var italienskornas bleka framträdande. Men jag tror de repar sig. Rupil skall bli intressant att följa. Som väntat var Kowalczyk stark och hon vann loppet på sin typiska järnvilja de sista trehundra meterna. Finskorna var också förväntat bra. Kalla var också i glänsande form och demonstrerade styrka efter några svajiga tävlingar. Jag tror också Astrid Uhrenholdt-Jacobsen är glad idag. En tredjeplats är mer än vad hon kunnat räkna med. Hon kan bli farlig i touren som helhet, men jag tror inte att hon vinner den. Men allt är möjligt.  

Herrarnas prolog följde i stort sett manus, med sprintryssen Petuchov som undantag. Han klämde sig in som tvåa mellan Hellner och Northug. I övrigt är ju allt ett enda getingbo där Bauer, Cologna och de flesta andra finns med tillräckligt högt upp för att kunna ha med slutstriden att göra (i det sammanhanget räknar vi inte med Petuchov). Italienaren Frasnelli på fjärde plats (tror jag det blev till slut) är den andra stora överraskningen, bland annars ganska beskedligt presterande landsmän. Fransmännen visade gott gry, liksom flera norrmän, men andra svenskar än Hellner hamnade på tillbakadragna positioner. Vi kan se fram mot mycket intressanta Tour de Ski-dagar.

Min egen skidtur idag blev mycket behaglig. Åkte den första halvmilen med Lydia, 11, och tog sedan en timme med ganska hyggligt tempo. Det ryggont jag kände häromkvällen var nu i stort sett borta, kanske för att jag värmde upp bra (slarva aldrig med uppvärmningen...). Solen lyste över oss, en frisk nordlig bris nöp litet i kinderna och livade andarna och det var på det hela taget en fröjd att vara ute även på årets sista dag.

Gott nytt skidår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar