Populära inlägg

måndag 20 december 2010

Björgen och Northug -- formbesked i La Clusaz

Välkommen till min skidblogg! Aldrig kunde jag väl tro när jag en gång var tävlingsskidåkare att jag en gång skulle starta en skidblogg, ett ord som givetvis inte fanns då. Knappast heller att jag skulle ha skrivit en bok om längdåkning.
I lördags signerade jag de första rykande färska exemplaren av Kroppens geni i Söderbokhandeln. Signeringar bjuder alltid på oväntade möten. Den här gången dök Sven Bodin upp, han skriver en avhandling om Lubbe Nordström, ångermanlandsförfattaren, som jag och Otto Fagerstedt gjorde en radioserie om på 80-talet, följd av en bok, Framtidsvittnet (Carlsson, 1987). Genast mycket att prata om!
I helgen gick World Cup i La Clusaz. Marit Björgen fortsätter att dominera. Hon lyser av självförtroende så man blir alldeles lycklig. Men inga träd växer till himlen. Frågan är inte om utan när hon skall förlora första gången. Nu skall hon träna ned formen för att sedan häva upp den igen till VM. Jag tror hon kommer att dominera där också. Men varje formjustering innebär osäkerheter. Och till VM kommer fler att ha hunnit upp med formen. Räkna med dramatik. VM är VM. Men det allra roligaste är kanske de andra norskorna som kommer upp på bred front. Egil Kristiansen, och Jon Arne Schjetne på sprintsidan, har gjort ett fint jobb, inte minst med andan i gänget.
Petter Northug kommer sakta men säkert tillbaka. Han är inte riktigt i form än, det syns. Han har en del kvar till full kapacitet i uthålligheten och det fattas litet explosivitet. Han grämer sig säkert åt spurtförlusten mot Vylegzhanin, sådant skall egentligen inte hända i Northugs värld. Men sidospåret såg mjukare ut, och framförallt hade han legat alltför långt efter en halv kilometer från mål. Han hann aldrig i kapp i spurten pga. en litet för svag uthållighet. Men den kommer. Om inte Petter tar medaljer i VM blir jag förvånad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar