Populära inlägg

fredag 24 december 2010

Så här går det i VM

Julafton. Minus 34. Ännu en dag utan skidor. Jag tänkte att jag kunde ägna tiden åt att tippa hur det går i VM. Det blir ju publicerat här på bloggen och går att kontrollera efteråt. Jag tar några grenar nu, så kanske jag kan återkomma senare med mer.
Langrenn 15 km jaktstart - kvinner
  1. Kowalczyk,  2.  Majdic,  3. Björgen, 4. Saarinen, 5. Haag, 6. Skofterud.
Egentligen tror jag förstås att Marit Björgen vinner (det måste väl varje förnuftig människa göra), men jag resonerar så här: erfarenheten säger att ingen vinner allt i ett VM, så en förståndig tippare måste utdela förluster också till den givna segraren. Detta lopp kan Björgen förlora eftersom särskilt Kowalczyk är så rysligt envis och så duktig spurtare. Även Majdic kommer tillbaka efter rutten försäsongsform. Kalla är för svag spurtare för att vinna och i kombination tror jag mer på Haag. Skofterud runner up: stark i fristil och verkar gå mot en av sina bästa säsonger.
Langrenn 30 km jaktstart – menn
  1. Northug, 2. Manificat, 3. Cologna, 4. Hellner, 5. Olsson, 6. Jauhojärvi/di Centa.
Det blir mycket nerver för Northug, men är han i form tror jag inte att han kommer att ge sig lätt på denna favoritdistans. Ingen stav kommer att gå sönder och han kommer att spruta adrenalin. Manificat tror jag tillhör världens fem bästa de närmaste åren. Svenskarna är i grunden bra men saknar ofta det sista lilla. Varför ingen ryss? De håller inte genom hela säsongen och de brukar inte ta många medaljer på distanslopp. Om ett par år kanske Belov kan ta titlar.
Langrenn 10 km individuell, klassisk - kvinner
  1. Björgen, 2. Johaug, 3. Longa, 4. Kowalczyk, 5. Saarinen, 6. Follis
Björgen kommer att åka ifrån alla, ännu mer om hon inte vunnit jaktstarten… Johaug kommer att flyga uppför de branta backarna i Holmenkollen. Allt annat är svårtippat. Kanske skulle jag ha med Steira, men jag tror hon klarar de längre distanserna bäst.
Jag tänker värdera min tippning så att rätt namn och position ger 6 poäng och sedan avtagande så att rätt namn men fel position ger avdrag med 1 poäng per avstånd i position. Maximala antalet poäng blir således 36. Jag skulle betrakta ett resultat över 10 poäng per gren som ok, över 15 som bra, över 20 som utmärkt och över 25 som nästan otroligt. Jag lovar att redovisa resultaten när tävlingarna hållits. Sätt gärna upp din egen tippning och tävla med mig!
Nu har temperaturen stigit till -32, så jag tar en julpromenad innan Kalle Ankas julparad på TV. Jag måste röra på mig, är ju anmäld till Birkebeinern i slutet av mars, 55 kilometer…
God Jul på er alla skidvänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar