Populära inlägg

måndag 27 december 2010

Så går det i VM, 30 och 50 km

Dags att tippa färdigt Oslo-VM.
Langrenn 30 km, fellesstart, friteknikk – kvinner
1.    Björgen, 2. Steira, 3. Kalla, 4. Kowalczyk, 5. Roponen, 6. Rupil
Steira har stor kapacitet men har bara sällan lyckats omvandla den till medaljer. Nu tror jag hennes stund är inne. Hon vill inte möta Kowalczyk i en spurt, men jag tror att hon och Björgen kommer att åka ifrån polskan och även svenska Kalla. Kanske kan Kalla ta medalj. Italienskorna brukar ha någon högt upp, detta VM kan Silvia Rupil få sitt genombrott, hon vann italienska mästerskapen i jaktstart 10 km idag. Och bland finskorna håller jag den här gången på Roponen. Anna Haag är runner up, liksom Schevtjenko, ukrainskan som jag tror mycket på.
Langrenn 50 km, fellesstart, friteknikk – menn
  1. Northug, 2. Piller Cottrer, 3. Södergren, 4. Manificat, 5. Hellner, 6. Legkov
Södergren är en slow starter men har gått bra i Holmenkollens femmil förr. Han kan rentav vinna om allt stämmer. Piller Cottrer är bra (minst) en gång per år, det kan bli just på VM:s femmil. Alla dessa sex kan vinna, men Northug har de bästa samlade chanserna: han tål hög fart och har den extra favören av bästa odds vid spurt. Som vanligt, kanske man kan tillägga. De andra måste försöka åka ifrån honom, men det är lättare sagt än gjort, särskilt på en femmil där tidiga utbrytningsförsök kan bli mycket dyra i längden. Jag hade gärna velat ha Teichmann med men jag befarar att han denna säsong kommer att vara utanför vår radar för det mesta. Jag hoppas att jag har fel.
Nu är allt färdigtippat. Som sagt, utmana mig gärna. Poängsystemet finns i min blogg för 24 december.
I spåret idag mötte jag kämpen Tore Nilsson, som berättade att Åsele kommun gör spårpreparering. Men han och Ulf Matsson gör också mycket, precis som jag skrev häromdagen, särskilt i barmarksarbetena och den tidiga snösäongen. Så blev det preciserat. Det håller på att bli kallare igen, men jag hoppas att det fina föret står sig i morgon också. Jag har insett att jag har för långa stavar för kuperad terräng. Måste ha ett par som funkar för tung klassisk åkning, kanske 147,5 cm. 
Snart börjar Tour de Ski, med litet tydligare signaler om vart formvindarna blåser i år.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar