Populära inlägg

torsdag 30 december 2010

Rognes

I morgon börjar Tour de Ski men i avvaktan på det tänkte jag att jag skulle visa några första bilder från arbetet med boken som tog mig till många platser i Sverige och Norge. En av dessa platser var förstås Rognes, Marit Björgens uppväxtort, en fantastisk by i Gaulas dalgång. Här ser vi Idar Terje Belsvik, Marits förste tränare och idag vallningskille åt landslaget i nordisk kombination. Idar visar hur det gick till när Marit och hennes träningskompisar körde rullskidintervaller uppför den långa backen mellan Troöyen och Buset, en backe som sedan förstås fick heta Björgen-backen.  Idar är den hjälpsammaste människa man kan tänka sig och man bör tänka också på honom när man funderar över varför Marit Björgen kunnat bli en så enastående skidlöpare. Han fanns vid hennes sida från det hon var nio år och fram till det hon var junior, i nästan ett årtionde, vallade, peppade, körde, höll dricka, tog tid, sekunderade. Och tröstade, när det behövdes.


Så här ljuvlig är utsikten i juli från den sidan av Gaula där Björgens släktgård ligger, högt uppe inunder fjället.

På bilden nedanför vilar ett av många små söta lammen som hoppade omkring överallt i backarna. Det här såg jag en kväll när jag sprungit på myrarna ovanför Rognes. Jag var trött av ansträngningen men också väldigt förnöjd (för att nu använda ett av de ord Marit ofta använder i segerintervjuer). Jag upplevde en märklig frid i det lilla samhället, förstärkt av laxfiskarna som stod nere i älven och värdigt förde sina långa flugspön över vattnet. Det finns en känsla av långsam tid i Rognes med den framflytande älven inramad av de väldiga bergen. Men där finns också en händelsernas historia, med återkommande häftiga översvämningar och med det väpnade motståndet mot den tyska ockupationen, då fäbodvallarna, sätrarna, tjänade som tillflyktsort.
Mer bilder från andra platser kommer vad det lider.

 Dagens skidnyhet är samlingen av Youtube-klipp med några av Petter Northugs häftigaste ögonblick i karriären. Vill man se vild skidåkning ska man klicka på: http://www.youtube.com/watch?v=6nzjcDHvm2U&feature=player_embedded

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar