Populära inlägg

torsdag 3 februari 2011

Skidor i Umeå

Besöket i Umeå igår var precis så lyckat som jag hade hoppats! Sol. Massor av snö. Jag hade förstås med mig skidorna. Bytte om på studenternas indrottsanläggning, IKSU-hallen, som sedan jag lämnade Umeå vuxit till en galax av simhallar, gym, kaféer och andra lokaler. Så ut i skogen mot Nydalasjön. Det var litet längre ned till sjön än jag räknat med och skaren bar endast under träden, inte mellan dem, så det blev en jobbig första kilometer. På sjön låg en halvmeter lös snö ovanpå våt is efter tövädret så även där fick jag slita. Skidåkning i det perfekta Nydalaspåret tog bara en tredjedel av träningstiden, som blev så utdragen att jag nästan kom för sent till mitt första framträdande och fick besvara ICA-Kurirens intressanta intervjufrågor på vägen (jag fick skjuts, pratar inte i mobil när jag kör).

På Grubbe-biblioteket väntade 110 personer en onsdag klockan tre på eftermiddagen...! En av dem var Martin Lundström, guldolympiern från St Moritz 1948. När jag talat och läst färdigt ur boken berättade han om sin barndom, skidåkning till skolan tio kilometer, skogsarbete. Och hur man redan då visste att man skulle vila sig i form. På kvällen utsålt på Café Pilgatan. Allt gick som av sig själv. Massor av frågor och nyfikenhet. Tyvärr hade man inte fått tag i nog med böcker att erbjuda alla som ville ha signeringar. Men det viktiga är ju samtalet. På morgonen stannade jag till på Sveriges Radio innan jag fick skjuts hela vägen ut till flygplatsen. P4 ville prata med mig inför SM i Sundsvall. Det märktes tydligt att journalisten hade läst min bok, det har faktiskt de flesta som intervjuar. Bra, tycker jag. Det lägger grunden för just samtal, inte bara författarens monolog.

Flera har hört av sig med anledning av mina funderingar häromdagen om underhåll av skidspår. "Runar" skriver: Det er faktisk ulovlig å ta betalt for bruk av skispor i Norge. Sjekk ut denne nettsaken:
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/aktiv/article3981420.ece Andra sade i stort sett samma sak: man tar inte avgifter för skidspår i Norge. Det mesta sköts av Skiforeningen, som har 60 000 medlemmar. Särskilt i mindre orter förekommer kommunala insatser. Dugnad står ännu centralt, men minskar kanske. Det verkar med andra ord som om min förmodan är bekräftad: spåravgifter är inget aktuellt ämne i Norge. Min åsikt är att man bör vara mýcket försiktig även i Sverige. Skidor som spontan lek och vidgat utomhusrum för alla under allemansrätten är i grunden något som främjar hälsa och välfärd för en mycket stor del av befolkningen.

SM idag: inga överraskningar i skiathlon. Hellner och Kalla i topp. Bara landslagsåkare närmast bakom. Ett par dagar till, sedan går skidvärlden i ide ett par veckor inför VM. Sedan smäller det i Oslo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar